De meest standaard situatie, waarop OPAS helemaal is ingericht, is die van een symfonieorkest. Uitgangspunt is altijd het beheer van alle aspecten rondom artistieke en logistieke informatie, gerelateerd aan een complexe meer-jaren-planning. Hiernaast zijn vragen als ‘welke informatie is cruciaal voor ons functioneren?’, ‘welke informatie moet op welke manier naar externe partijen?’ en ‘welke bewerkingen zijn tijdrovend, vervelend of foutgevoelig?’ leidraad bij de implementatie van het systeem.

De antwoorden op deze vragen verschillen vaak per klant: het ene orkest ondersteunt de complexe tourneeadministratie, het andere orkest gebruikt een directe data-koppeling met het zaalboekingssysteem, weer een ander bewaakt de seizoen- en projectbudgettering met het pakket. Het is de kunst om het systeem zo in te richten, dat de verschillende behoeftes toch allemaal worden gefaciliteerd.

Samen met de organisatie zorgt SoLa Software Support ervoor dat het systeem optimaal aansluit bij de individuele situatie van het orkest. Er zijn veel voorbeelden van dit traject beschikbaar.